Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Kollektív intelligencia – Kooperáció
2. A tárgy angol címe Collective Intelligence – Cooperation
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 2 + 0 + 0 f Kredit 2
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Racsmány Mihály beosztása egyetemi docens
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2011.03.18. Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2011.07.20.
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
szabadon választható
11. A tárgy részletes tematikája
Koin és kooperáció az állatvilágban (zsákmányszerzés/fészeképítés, utánzásos tanulás) KOIN kooperáció és az agy KOIN és kooperáció az ember világában (a kisgyerekek korai természetes kooperációja) Közösségek és csoportok korai szociálpszichológiája (kooperáció és kizárás) Kooperáció és kultúra (tanulás kiscsoportokban vs oktatási rendszerek) KOIN és épített,- szájhagyomány útján felépített fennmaradt, - és írott örökség A személyes természetes intelligencia/mesterséges intelligencia és a KOIN (a természetes intelligencia csoportokban) Nők a szakértői csoportban Társas számítás (social computing) és természetes és mesterséges hálózatok KOIN szingularitás, komplexitás: komputációs kollektív intelligencia A komputációs kollektív intelligencia implementációja KOIN és innováció (térben és időben távolról is/ kommunikáció könnyűsége) Közösségi cimkézés, a modern könyvtár / enciklopédia / az internet lehetőségei KOIN és a design (laikus feltaláló, felhasználó, újságíró, blogger/designer vs. a vállalatok érdekei) Crowdcourcing (ötletgyár) A KOIN prezentációja, hogy mások is értsék. Hogyan építsünk a kollektív intelligenciára? (Lehetőség: Stonehenge -től a szakdolgozatig)
12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
1 ZH (teszt) és 1 esszé kidolgozása vizsga-
időszakban
13. Pótlási lehetőségek
TVSZ szerint
14. Konzultációs lehetőségek
az előadóval előzetesen egyeztetve
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Derényi I., Farkas I., Palla G. és Vicsek T.(2006) Csoportosulások szociológiai, technológiai és biológiai hálózatokban.
Tomasello, M. (2009). Why We Cooperate. MIT Press. Boston, Mass.
Malone, TW. - Laubacher, R. - Dellarocas,C. (2009) Harnessing Crowds: Mapping the Genome of Collective Intelligence. CC
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
0
16.3 Felkészülés zárthelyire
16
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
16
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
60
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
60
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Zétényi Tamás
ügyvivő szakértő
Kognitív Tudományi Tanszék
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Racsmány Mihály