Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MC03 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Kognitív pszichológia fő ágai 1 | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Cognitive Psychology 1 |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 2 | v | Kredit | 5 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Racsmány Mihály | beosztása | docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2010.05.14. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2010.11.03. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Kognitív tanulmányok mesterszak kötelező tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1) Az emberi információtárolás jellegzetességei mellett a kurzus megmutatja azt is, milyen kapcsolatok vannak idegrendszeri, pszichológiai és mesterséges információtárolási rendszerek között. 2) Az észlelés alapvető elméletei, neurobiológiai és pszichológiai alapok. Receptív mező.
Laterális gátlás. Kérgi szerveződés Párhuzamos pályák. Szomatoszenzoros percepció. A látórendszer részletei. 3) A nyelv és gondolkodás kapcsolatának vizsgálati és vitakérdéseit. A nyelvi és kulturális relativizmus problémája, a kategóriák eredete, a gyermeki nyelvfejlődés meghatározói, gondolkodás, kultúra és idegrendszer kapcsolata központi témái. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
előadásokon és laborgyakorlatokon való részvétel, feladatok teljesítése, zárthelyi dolgozatok | vizsga- időszakban |
vizsgára készülés | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSz szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Fogadóórán, e-mailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Sekuler, R. és Blake, R. : Észlelés. Bp., Osiris, 2000. |
|||||||||
Tomasello, M.: Gondolkodás és kultúra. Bp., Osiris., 2001 |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 56 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 20 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 4 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 24 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 32 |
|||||||
16.9 | Összesen | 150 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 150 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Racsmány Mihály |
docens |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Pléh Csaba |