Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MC12 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Gyermeknyelv | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Child Language |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 2 | + | 0 | v | Kredit | 5 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Babarczy Anna | beosztása | adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2011.04.11. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2011.07.20. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Nyelvészeti alapismeretek, pszicholingvisztika |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Kognitív tanulmányok mesterszak kötelező tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A kurzus célja a nyelvelsajátítás folyamatának ismertetése. Hogyan lehetséges, hogy minden tipikusan fejlődő gyermek képes az emberi nyelv elvont és bonyolult rendszerét explicit instrukció nélkül megtanulni? Mivel magyarázhatjuk azt, hogy a gyerekek nyelvi fejlőd ése látszólag
független egyéb kognitív funkciók fejlődésétől? Az előadások az elméleti kérdéseket tárgyalják, míg a gyakorlati szemináriumokon a hallgatók lehetőséget kapnak gyereknyelvi kísérletek tervézésére és kivitelezésére, valamint korpusz adatok kvalita tív és statisztikai elemzésére. Témák:
- A nyelvi fejlődés szakaszai. - Az emberi nyelv közös és egyéni vonásai. - A nyelvelsajátítás elméleti kérdései: az input elégtelensége, a negatív visszajelzés hiánya, a hibás input kiszűrése - A problémák elméleti megoldásai. - Empirikus adatok. - Nyelvelsajátítás atipikus körülmények között.
- A nyelvelsajátítás modelljei. - A nyelvelsajátítás számítógépes modelljei.
A gyakorlatok célja, hogy a diákokat megismertesse a pszicholingvisztikában használatos módszerekkel. Ezen túl szeretnénk az egyes módszertani buktatókra is felhívni a figyelmet, és célunk, hogy diákok képesek legyenek kérdésfeltevéseikhez, illetve a vizsg ált célcsoporthoz a megfelelő módszert kiválasztani. Általánosságban is szót ejtünk a kísérletek megtervezésének, lefolytatásának, kiértékelésének, és értelmezésének mikéntjéről. A módszerek áttekintését a lexikon kutatásának módszerei (képmegnevezés, képkiválasztás. monitor ozás, lexikális döntés), a mondatmegértés kutatása (off-line és valósidejű módszerek), az előfeszítéses vizsgálatok, majd a nyelvelsajátítás módszereinek bemutatása követi. Sor kerül a természetes nyelvi adatok elemzésének, adatbázisok használatának, és a neurobiológai módszerek tematikus áttekintésére is. A kurzus követelménye önállóan tervezett kísérletek bemutatása és megbeszélése, majd a kísérletek lefuttatása. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Előadásokon való részvétel, feladatok teljesítése, zárthelyi dolgozatok | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSz szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
fogadóórán, e-mailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Fletcher, Paul & Macwhinney, Brian (eds.) (1995) The Handbook of Child Language. Oxford: Blackwell. |
|||||||||
Goodluck, Helen (1991). Language acquisition. Oxford: Blackwell. |
|||||||||
Harley, Trevor (2001) The psychology of language—from data to theory. East Sussex: Psychology Press |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 56 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 14 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 30 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 6 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 24 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 20 |
|||||||
16.9 | Összesen | 150 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 150 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Babarczy Anna |
adjunktus |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
Dr. Lukács Ágnes |
egyetemi docens |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Racsmány Mihály |