Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Kognitív pszichológia laboratóriumi gyakorlat
2. A tárgy angol címe Cognitve Psychology Laboratory
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 0 + 0 + 8 v Kredit 9
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1 BMETE47MC25 BevKísPszich
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Kemény Ferenc beosztása egyetemi adjunktus
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2014.03.17. Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2014.04.23.
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
-
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
TTK Kognitív Tanulmányok MSc kötelező tárgya
11. A tárgy részletes tematikája
A gyakorlat célja készségszintű bevezetést nyújtani a jelenleg használatos humán kísérleti pszichológiai paradigmákkal, módszerekkel és a hozzájuk kapcsolódó szoftverekkel kapcsolatban. Három nagyobb témakör köré szerveződik: Pszicholingvisztika, emlékezet és alv áskutatás. A hallgatók programozást is tanulnak (E-prime), amelynek segítségével kísérleteket alkotnak és futtatnak. Emellett bevezetést kapnak olyan idegtudományi technikákkal kapcsolatban, mint az EEG és a szemmozgás-regisztráció. Pszicholingvisztika: a hallgatók egy klasszikus pszicholingvisztikai paradigmára alapozva végeznek kísérletet, melynek eredményeit dolgozat formájában prezentálják. Emlékezet: a hallgatók kísérletet végeznek el egy viselkedéses emlékezeti paradigma felhasználásával és/vagy szemmozgás -regisztráló műszer segítségével. Alváskutatás: A hallgatók elsajátítják a terület alapfogalmait, kifejezett hangsúlyt fektetve az alvásk utatás és a kognitív idegtudomány határterületein zajló vizsgálatokra és azok módszertanára. A főbb kutatási paradigmák (pl. alvásmegvonás hatásai, biológiai r itmusok, alvászavarok neurobiológiai háttere, alvás és emlékezeti konszolidáció, alvás alatti információfeldolgozás) mellett a hallgatók megismerkedhetnek az alvási EEG regisztrálásának és értékelésének módszertani alapjaival.
12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
Alváskutatási kísérleti terv; programozás és emlékezet:házi feladatok és félév végi zárthelyi. vizsga-
időszakban
pszicholingvisztika gyakorlati dolgozat és prezentáció
13. Pótlási lehetőségek
A TVSZ szerint
14. Konzultációs lehetőségek
Az órák ideje alatt illetve a vizsgaidőszak idején heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban.
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Stickgold R & Walker M (eds.): The neuroscience of sleep, 2009, Elsevier.
Harley, T. (2001): The psychology of language. Psychology Press.
Baddeley, A., Eysenck, M. W., & Anderson, M. C. (2009). Memory. Taylor & Francis Ltd. (fordította: Racsmány M. 2010 )
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
112
16.2 Félévközi felkészülés órákra
60
16.3 Felkészülés zárthelyire
20
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
48
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
30
16.9 Összesen
270
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
270
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Kemény Ferenc
egyetemi adjunktus
Kognitív Tudományi Tanszék
Szőllősi Ágnes
tudományos segédmunkatárs
Kognitív Tudományi Tanszék
Dr. Simor Péter
egyetemi adjunktus
Kognitív Tudományi Tanszék
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Racsmány Mihály