Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Pszicholingvisztika
2. A tárgy angol címe Psycholinguistics
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 2 + 0 + 0 v Kredit 3
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Lukács Ágnes beosztása egyetemi docens
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2014.03.17. Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2014.04.23.
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
TTK Kognitív Tanulmányok MSc kötelező tárgya
11. A tárgy részletes tematikája
A nyelvészeti és pszichológiai kérdésfeltevés kapcsolata, a két szakma kapcsolatának története adja a kurzus kiinduló keretét. A megértési folyamatok elemzése során a kísérleti módszerek mellett a dekompozíciós és interaktív modellek áttekintése a legfontosabb sze rvező elv, együtt a nyelvi szintek feldolgozási realitásának kérdésével. A beszédprodukció elemzése során a tervezés és megvalósítás szakaszoló m odelljei mellett a produkció társalgási beágyazása a központi téma. A lexikai szerveződés modelljeit a fogalmi szerveződés elemzéséhez kapcsoljuk. A kurzus gyermeknyelvi része a gyermeknyelv fejlődésének alapvetőn tanulási és innátista érrendszereit ismertetet, s kapcsolja őket mai biológiai tudásunkhoz. The course is based on the relationship between problems in linguistics and psychology and the history of the overlap between the two fields of research. In analysing the processes of language comprehension, beside presenting experimental methods in psycholinguistics, the main organizing principle is the contradiction of decompositional and interactive theories in explaining linguistic behavior, together with the problem of the psychological reality of linguistic levels. For speech production, the goal is to present stage models of planning and re alization, as well as to demonstrate how production is embedded in conversation. The course also relates models of lexical organization to analyses of con ceptual organization. The part on child language mainly focuses on constructivist and innatist explanations of language development , and connects them to our current biological knowledge.
12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
előadások látogatása, évközi feladatok teljesítése vizsga-
időszakban
írásbeli vizsga
13. Pótlási lehetőségek
A TVSZ szerint
14. Konzultációs lehetőségek
Fogadóórán, e-mailen
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Gernsbacher. Handbook of psycholinguistics. Erlbaum, 1994
Berko-Gleason, J: Psycholinguistics. Boston, Allyan and Bacon, 2001
Pléh Csaba. A mondatmegértés a magyar nyelvben. Bp., Osiris, 1998
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
0
16.3 Felkészülés zárthelyire
0
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
34
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
28
16.9 Összesen
90
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
90
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Lukács Ágnes
egyetemi docens
Kognitív Tudományi Tanszék
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Racsmány Mihály