Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE919213 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Nem-standard analízis | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Non-standard analysis |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE911543 | HalmelmMatlog | |||||||
4.2 | BMETE91AM06 | MatLogika | |||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Algebra Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Ferenczi Miklós | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2008.04.24. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2008.05.20. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
Matematikai logika |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Választható tárgy matematikus hallgatók részére (MSc, BSc, PhD) |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Rövid történeti áttekintés, a valós számok kialakulása, az infinitezimális mennyiség fogalma.
Az elmélet tárgyalása elsőrendű logikában. Nem-standard bővítés a kompaktsági tétel segítségével, konkurrencia fogalma. Az elsőrendű nyelv szerepe. A nem-standard egész számok struktúrájáról, néhány számelméleti alapfogalom. Nem-standard bővítés ultrahatványok segítségével. Modellek elemi kiterjesztésének fogalma. A "permanencia elv"-ről. A nem-standard számok szemléletes fogalmáról, analógiák a valós számok bevezetésével, a racionálisok teljessé tételének eljárásával. Az elmélet tárgyalása egy másodrendűvé kibővített logikában. Elsőrendű ultrahatvá-
nyok bővítése. A belső halmazok algebrája. Korlátos belső halmaznak van supremuma. Belső halmazok szaturáltsága. A szóban forgó másod -
rendű logika nyelve és a belső halmazok definiálhatósági tulajdonsága. Hiper-végesség fogalma, hiper-véges összegek. A tárgyalás vázlata a típus logikában illetve annak megfelelő többfajtájú logikában – mint a másodrendű eset általánosítása. A Henkin féle gyenge modell fogalma. Magasabbrendű struktúrák beágyazásai gyenge magasabb rendű struktúrákba úgy, hogy az eredetin konkurrens formula-halmazok kielégíthetők legyenek. Kapcsolatok a halmazelmélettel, tranzitivitás, meghatározottsági tulajdonság.
Az axiomatikus tárgyalás. Az axiómák és a típuslogikai tárgyalás kapcsolata. A klasszikus analízis alapfogalmai: Folytonosság, differenciálhatóság, integrálhatóság. Az integrál, mint hiper-véges összeg. Alkalmazások a végtelen kombinatorikában, Ramsey elmélet és Ramsey tétel. Optimalizálási problémákkal kapcsolatos alkalmazások. Véletlen struktúrák, 0-1 törvények.
Nem-standard mértékelmélet. Loeb mértékek, hiper-véges Loeb terek, a végtelen egyenletes valószínűség eloszlás. A Lebesgue mérték nem- standard bevezetése. Nem-standard mértékek a valószínűség elméletben. A Poisson folyamat és a Brown mozgás nem-standard bevezetése. |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Órákon való részvétel. | vizsga- időszakban |
vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSz szerint. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Igény szerint, előre megbeszélt időpontban |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Goldblatt, Robert, Lectures on the Hyperreals, Springer, 1998. |
|||||||||
Csirmaz László, Nemsztenderd analízis, Typotex, 1999. |
|||||||||
Ferenczi Miklós: Matematikai Logika, Műszaki Kiadó, 2003. |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 15 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 0 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 17 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Ferenczi Miklós |
egyetemi docens |
Algebra Tanszék |
|||||||
Dr. Sági Gábor |
tudományos munkatárs |
Rényi Intézet |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Rónyai Lajos |