Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE155306 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Evolúciós játékelmélet | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Evolutionary Game Theory |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | v | Kredit | 3 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | BMETE152879 | Statisztikus fizika | |||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Elméleti Fizika Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Szunyogh László | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2005.04.14. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2005.05.03. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
valószínűségszámítás, statisztikus fizika |
|||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Mérnök-fizikus szak Kondenzált anyagok fizikája modul kötelezően választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
1. Bevezetés a játékelméletbe
1.1 Játékelméleti alapfogalmak, játékok osztályozása
1.2 Mátrixjátékok
1.3 Nash-egyensúly
2. Evolúciós játékelmélet
2.1 Evolúciós szabályok
2.2 Evolúciós fogolydilemma játék
3. Térbeli evolúciós játékelmélet
3.1 Fogolydilemma játékok rácson
3.2 Átlagtér közelítés és párközelítés
3.3 Párközelítés kiterjesztése: n-pontos dinamikus klaszterközelítés egy- és kétdimenziós rendszerekben
3.4 Háromstratégiás fogolydilemma játékok
3.5 Térbeli kő-papír-olló játékok
3.5.1 Ciklikus Lotka-Volterra modellek, megmaradó mennyiségek
3.5.1 Kettő- és négypontos dinamikus klaszterközelítés
4. Evolúciós játékok hálózatokon
4.1 Globális oszcilláció kialakulása a kő-papír-olló típusú játékoknál
4.1 Dinamikus klaszterközelítés kiterjesztése reguláris gráfokra |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Kidolgozandó feladatok benyújtása | vizsga- időszakban |
Szóbeli vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
Feladatok beadása a vizsgaidőszak második hetének végéig |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
A hallgatókkal egyeztetve több alkalommal a szorgalmi és vizsgaidőszakban |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
J. Hofbauer and K. Sigmund: Evolutionary Games and Population Dynamics (Cambridge University Press, 1998) |
|||||||||
H. Gintis: Game Theory Evolving (Princeton University Press, 2000) |
|||||||||
Mészáros József: Játékelmélet (Gondolat, 2005) |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 21 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 21 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 10 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 10 |
|||||||
16.9 | Összesen | 90 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 90 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Szabó György |
tudományos főmunkatárs |
MTA MFA Komplex Rendszerek osztály |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Kertész János |