Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Neurobiológia 1. - Alapok és az észlelés neurobiológiája
2. A tárgy angol címe Neurobiology 1. - Foundations and Neurobiology of Perception
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 2 + 2 + 0 v Kredit 5
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Zimmer Márta beosztása adjunktus
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2016.01.25
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Alapvető középiskolai biológiai tudás
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
Pszichológia mesterszak, Kognitív pszichológia szakirány kötelező tárgya
11. A tárgy részletes tematikája
1. óra Alapvető idegi folyamatok, sejtmembrán, akciós potenciál 2. óra A szinapszis 3. óra Autonóm idegrendszer, hipothalamus 4. Észlelés bevezetés - vizsgálati módszerek 5. Szenzoros és motoros integráció 6. Az idegsejttől a kognícióig 7. Szomatoszenzoros rendszer I. - periféria 8. Szomatoszenzoros rendszer II. - központi feldolgozás, fájdalom- és hőérzékelés 9. Látás alapjai I. - Alacsonyszintű látás 10. Látás alapjai II. - Magasabbszintű látás 11. Hallás alapjai 12. Kemoszenzoros érzékelés - szaglás, ízlelés Gyakorlat 1.: a HHSIM nevű szimulációs program – bevezetés Gyakorlat 2.: a HHSIM nevű szimulációs program – alkalmazás Gyakorlat 3.: a HHSIM nevű szimulációs program – feladatsor megoldása Gyakorlat 4.: a vizuális rendszer adaptációs jellegzetességei Gyakorlat 5.: egy adaptációs paradigma ismertetése Gyakorlat 6.: az ingeranyag előállításához szükséges programcsomag bemutatása Gyakorlat 7.: egyéni adatgyűjtés Gyakorlat 8.: az adatok statisztikai elemzése Gyakorlat 9.: az eredmények prezentálása
12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
A gyakorlathoz a szorgalmi időszakban beadandó feladatok teljesítése vizsga-
időszakban
Az elméleti anyagból szóbeli vagy írásbeli vizsga
13. Pótlási lehetőségek
A TVSZ-nek megfelelően.
14. Konzultációs lehetőségek
Az órák ideje alatt illetve a vizsgaidőszak idején heti rendszerességgel, később megjelölendő időpontban
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Fonyó Attila: Élettan gyógyszerészhallgatók részére. Budapest, Medicina Kiadó, 2007. – releváns fejezetek
Purves, Brannon, Cabeza, Huettel, LaBar, Platt, Woldorff: Principles of Cognitive Neuroscience. Sinauer, USA, 2008.
Kandel, Schwartz, Jessell: Principles of Neural Science. McGraw, Hill, USA, 2007. – releváns fejezetek
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
56
16.2 Félévközi felkészülés órákra
28
16.3 Felkészülés zárthelyire
0
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
28
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
38
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
150
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
150
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Kovács Gyula
egyetemi tanár
Kognitív Tudományi Tanszék
Dr. Zimmer Márta
egyetemi adjunktus
Kognitív Tudományi Tanszék
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Kéri Szabolcs