Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE47MN32 |
Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
1. | A tárgy címe | Pszichológiatörténet | |||||||
2. | A tárgy angol címe | History of Psychology |
3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 0 | + | 2 | + | 0 | f | Kredit | 2 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Kognitív Tudományi Tanszék | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Pajkossy Péter | beosztása | egyetemi adjunktus |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2016.03.08 | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2016.06.20 |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Pszichológia mesterszak, Kognitív pszichológia specializáció kötelezően választható tárgya |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A tantárgy célkitűzése:Áttekintést adni a pszichológia tudományának történetéről, példákkal illusztrálni a tudományág fejlődésének meghatározó pontjait, illetve áttekinteni a pszichológia alkalmazásait, társadalmi visszhangját a XX. század különböző szakaszaiban. A cél nem a pszichológia történetének tételes ismertetése, hanem a tudományág fejlődésének bizonyos, jellemző vagy fontos epizódjainak részletesebb körüljárása.A tantárgy részletes tematikája:1. Pszichológiatörténet – áttekintés2. Trendek a mai tudományos pszichológiában3. Pszichológia, mint tudomány fejlődése: Paradigmaváltások, tudományos viták a pszichológiában4. Egy paradigmaváltás elemzése: a kognitív forradalom5. Pszichológia, mint alkalmazott tudomány fejlődése6. Tudomány és a mentális betegségek gyógyítása7. Pszichológia hatása a XX. században8. Tudományos pszichológia és a társadalmi kontextus egymásra hatása IQ mérés társadalmi hatásai9. Idegtudomány fejlődése és ennek hatása a pszichológiára10. Agyi képalkotás jövőbeli alkalmazási lehetőségei és ennek következményei |
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Zárthelyi dolgozat a félév végén legalább elégséges teljesítmény, vagyElőadás tartása valamelyik óra során | vizsga- időszakban |
|||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSZ-nek megfelelően. |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Fogadóórán, emailen |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Pléh Csaba: Pszichológiatörténet. Osiris, Budapest. 2000. |
|||||||||
John D. Greenwood: A conceptual history of Psychology. McGrawHill, NewYork. 2009 |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 10 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 10 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 2 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 5 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 5 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Pajkossy Péter |
egyetemi adjunktus |
Kognitív Tudományi Tanszék |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Lukács Ágnes |