Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Pragmatika és kognitív nyelvszemlélet
2. A tárgy angol címe Pragmatics and Cognitive Linguistics
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 2 + 0 + 0 f Kredit 2
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Babarczy Anna beosztása egyetemi docens
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2016.10.26 Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2016.11.29
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
Pszichológia mesterszak, Kognitív pszichológia specializáció kötelezően választható tárgya
11. A tárgy részletes tematikája

A kurzus célja a pragmatika, azaz a közösségi nyelvhasználat kérdéseinek megvitatása. A klasszikus gricei elméleten túl különös hangsúlyt fektetünk a Relevancia elméletre, és annak kognitív jellegére. Megmutatjuk, hogyan kapcsolódik a  nyelv kutatása a mai megismerés-kutatás alapkérdéseihez, illetve  magában a nyelvszemléletben milyen alapvető alternatívák fogalmazódnak meg nyelv és megismerés kapcsolatát illetően. Kifejtésre kerülnek mind a nyelvi szerveződés lehetséges magyarázó elvei (a kognitív, az idegrendszeri és a szociális visszavezetés viszonya és súlya). mind  visszatérő kérdések, mint nyelv és gondolkodás viszonya. Nyelv és tanulási rendszerek viszonya a metafora értelmezési modellje, relativizmus és univerzalizmus vitái  reprezentációs elméletek és a nyelvi intencionalitás. Jelentéselméletek és a kognitív szemlélet.

The course introduces students to pragmatics. We start by discussing classic Gricean pragmatics and Speech Act theory and then move on to more recent theories with special emphasis on Relevance and current issues in experimental pragmatics. The development of pragmatic competence and pragmatic impairments are also discussed. Alternative approaches to language and meaning are introduced including Metaphor Theory, Situation Semantics and Linguistic Relativity.

12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
Előadásokon való részvétel, feladatok teljesítése, zárthelyi dolgozatok vizsga-
időszakban
13. Pótlási lehetőségek
A TVSZ-nek megfelelően.
14. Konzultációs lehetőségek
Fogadóórán, e­mailen
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Noveck & Sperber, Experimental Pragmatics. Palgrave Macmillan, 2006
Pléh Csaba (1996, szerk.): Kognitív tudomány. Budapest: Osiris.
Pinker, S.(2007): The stuff of thought. Penguin
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
10
16.3 Felkészülés zárthelyire
10
16.4 Zárthelyik megírása
2
16.5 Házi feladat elkészítése
0
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
10
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
60
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
60
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Babarczy Anna
egyetemi docens
Kognitív Tudományi Tanszék
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Lukács Ágnes