Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Laboratóriumi mérések 1
2. A tárgy angol címe Laboratory Measurements 1
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 0 + 0 + 3 f Kredit 4
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1 BMETE80BE01 Mag- és neutronfizika BMETE80BE02 Atomenergetikai alapismeretek
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
BMETE80AE09
6. A tantárgy felelős tanszéke Nukleáris Technikai Intézet
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Dóczi Rita beosztása egyetemi docens
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2017.06.16. Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2017.08.01
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
Kötelező az energetikai mérnöki alapképzési (2N-AE0) szak Atomenergetika specializáción (2N-AE0-AE)
11. A tárgy részletes tematikája
Célkitűzések
 
A tantárgya célja, hogy a mag- és neutronfizikai, reaktorfizikai, valamint sugár- és környezetvédelemi ismeretek nyújtson illetve ezen ismeretüket laboratóriumi gyakorlat keretében elmélyíthessék a hallgatók. 
 
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák
 
A. Tudás
1. ismeri az ionizáló sugárzás fajtáit, tulajdonságait, anyaggal való kölcsönhatását
2. ismeri a különféle sugárvédelmi anyagok fajtáit és funkcióit
3. ismeri a neutron- és gamma-dózisteljesítmény fogalmát, mérésének elvét
4. ismeri az alfa-spektrumok mérési módszerét és kiértékelését
5. ismeri a gáztöltésű detektorok, a neutron detektorok és a szcintillaciós detektorok működését 
6. ismeri a későneutron paraméterek és az uránkoncentráció meghatározási módját
7. ismeri a termikus diffúzióhossz mérésének elvét
8. ismeri az oktatóreaktor üzemeltetésének lépéseit
9. ismeri a reaktivitástényezők meghatározásának módját
10. ismeri a zóna fluxuseloszlását és annak meghatározási módját 
11. ismeri a természetes cirkuláció sebességének mérési módját hőmérséklet fluktuációk felhasználásával
12. ismeri a szivattyús–tározós erőmű hatásfokának meghatározási módszerét 
B. Képesség
1. informatikai ismereteinek birtokában képes összetett feladatok megoldására,
2. képes a valós méréstechnikai problémák megoldására, a feladat megoldásához szükséges mérőrendszer, méréstechnikai módszer kiválasztására,
3. informatikai és méréstechnikai ismereteinek birtokában képes detektorok kalibrálására, spektrumok kiértéke-lésére, egyszerű minták aktivitásának meghatározására,
4. képes sugárvédelmi helyzeteket és intézkedéseket átlátni és értékelni, képes dózisteljesítményt mérni,
5. képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni. Képes az elvégzett munka dokumentálá-sára és a kapott mérési eredmény adekvát formában történő prezentálására. Képes a kapott mérési eredmé-nyeket az elméleti tudásának birtokában kritikusan értékelni, és levonni a megfelelő következtetéseket.
C. Attitűd
1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
2. Törekszik a mérések során alkalmazott műszerek és eszközök megismerésére és rutinszerű használatára.
3. Aktív részvétellel törekszik a folyamatos csapatmunkára.
4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
5. Törekszik a pontos munkára és a határidők maradéktalan betartására.
6. Mindvégig törekszik a biztonságos munkavégzésre és a balesetvédelmi szabályok betartására.
D. Önállóság és felelősség
1. A mérőcsoport részeként együttműködik hallgatótársaival a mérések kivitelezésében és a feladatok megoldá-sában.
2. A mérőcsoport által rábízott részfeladatot önállóan és felelősségteljesen végzi.
3. A csoport által leadott jegyzőkönyvek tartalmáért és minőségéért vállalja a felelősséget.
4. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
5. Gondolkozásában a gyakorlatias megközelítést alkalmazza.
 
12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
1. Szintfelmérő értékelés (beugró dolgozat), 2. Részteljesítmény értékelés (mérési jegyzőkönyv), 3. Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel) vizsga-
időszakban
Nincs
13. Pótlási lehetőségek
A félév során 1 db mérés (és szintfelmérő értékelés) pótlására van lehetőség a pótlási héten.
14. Konzultációs lehetőségek
A tárgy oktatójával előzetes egyeztetés után.
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Bódizs Dénes: Atommagsugárzások méréstechnikái (Typotex, 2009)
Segédlet: letölthető mérési útmutatók: http://www.reak.bme.hu/oktatas/kepzesek-tantargyak/energetikai-mernoek-b-sc/laboratoriumi-meresek-1.html
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
42
16.2 Félévközi felkészülés órákra
42
16.3 Felkészülés zárthelyire
0
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
36
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
120
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
120
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Dóczi Rita
egyetemi docens
Nukleáris Technikai Intézet
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Czifrus Szabolcs