Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Az agykutatás története
2. A tárgy angol címe History of Neuroscience
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 2 + 0 + 0 f Kredit 3
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Polner Bertalan beosztása adjunktus
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2018.10.02. Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2018.10.03.
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
TTK Számítógépes és kognitív idegtudomány MSc szak kötelezően választható tárgya
11. A tárgy részletes tematikája

Az agykutatás története kurzus célja az, hogy az agyműködéssel kapcsolatos meghatározó elképzelések és felfedezések áttekintése révén biztos alapot adjon a hallgatóknak más, specializáltabb tantárgyakhoz. A kurzus első néhány előadásában a viselkedéssel és a szervezet működésével kapcsolatos klasszikus elgondolások és a pszichológia szempontjából fontos filozófiai fejlemények bemutatására is sor kerül, különös figyelmet kap azonban az agy anatómiájának kellő részletességű bemutatása. A további előadásokon megbeszéljük az idegrendszeri elektromosság felfedezésének lépéseit, az agysérülések tanulmányozásával kapcsolatos első eredményeket, az idegrendszer mikrostruktúrájának felderítését és például az érzelmek, mentális zavarok vagy az alvás klasszikus elméleteit, melyek hozzájárulhatnak az aktuális nézetek mélyebb megértéséhez. A félév derekán már a XX. század eredményeinek tárgyalásába kezdünk. Az idegsebészet első lépéseit, a neurofiziológia máig meghatározó módszereit és a neurológia klasszikus elméleteit tekintjük át, majd az információelmélet és a molekuláris biológia áttöréseinek az agykutatásra gyakorolt hatásával foglalkozunk. Az utolsó előadásokon már a legmodernebb módszerekről (pl.: fMRI, optogenetika) és néhány friss kutatási irányról beszélünk. Noha az előadásokon bőven elhangzanak háttérinformációk a könnyebb megértést elősegítendő, a számonkéréseken csak a máig aktuális eredmények és elképzelések jelennek meg. A házi feladat egy szabadon választott klasszikus publikációból írt rövid beadandó dolgozat lesz.

12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
2 zh megírása és 1 hf 1000-2000 szavas esszé szabadon választott klasszikus publikáció bemutatása vizsga-
időszakban
13. Pótlási lehetőségek
TVSZ szerint
14. Konzultációs lehetőségek
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Stanley Finger: Origins of Neuroscience
Andrew P. Wickens: A History of the Brain
B. R. Hergenhahn, Tracy B. Henley: An Introduction to the History of Psychology
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
14
16.3 Felkészülés zárthelyire
30
16.4 Zárthelyik megírása
4
16.5 Házi feladat elkészítése
14
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
90
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
90
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Reichardt Richárd
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Babarczy Anna