Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Radioaktív anyagok terjedése
2. A tárgy angol címe Migration of Radioactive Materials
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 2 + 2 + 0 f Kredit 4
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Nukleáris Technikai Intézet
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Balla Márta Györgyike beosztása Tudományos munkatárs
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2019.04.02.
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
GPK Energetikus MSc képzés Atomenergia specializáció kötelezően választható tárgya
11. A tárgy részletes tematikája

Célkitűzés: 

A tantárgy előadásból és számítási gyakorlatként elvégzett önálló projektfeladatból áll. Az előadások célja, hogy a hallgatók megismerjék a radioaktív anyagok környezeti megjelenését és a környezeti közegekben történő migrációját, szétterülését meghatározó folyamatokat, melyek a közegekkel érintkező személyek sugárterhelését okozhatják. Az előadásban számos példán (modellszámításokon, kísérleti és tapasztalati eredményen) át mutatjuk be a migrációs folyamatok sajátosságait, összekapcsolva azokat a fizikai kémia és az anyagvizsgálatok ide vonatkozó törvényeivel. A gyakorlati órakeretet 3-4 alkalomra koncentráljuk, melyeket a félév második felében tartunk meg. Először egy összetett terjedésszámító program algoritmusát és használatát ismerik meg a hallgatók, majd önállóan oldanak meg 1 vagy 2, a szakirodalomból megismerhető terjedési problémát a program használatával. Az eredményeket prezentáción mutatják be.

Tudás kompetenciák:

  • Átfogó ismeretekkel rendelkezik a radioaktív anyagok környezeti terjedésének sugárvédelmi következményeiről.
  • Ismeri a radioaktív anyagok környezeti terjedését meghatározó fizikai, kémiai és biológiai folyamatokat.
  • Tisztában van a migrációs folyamatok kapcsolatával a sugárvédelmi szabályozás egyes mennyiségeihez, így a mentességi és felszabadítási szintekhez.
  • Tájékozott a radioaktív anyagok környezeti terjedését jellemző mennyiségeket illetően.
  • Felismeri a környezeti monitorozás szerepét a jelentős kibocsátás veszélyével járó létesítmények biztonságos üzemeltetését illetően.
  • Alapvető ismeretekkel rendelkezik az összetett terjedésszámító programok szerkezetéről és működéséről.
  • Tisztában van azzal hogy milyen esetekben előnyös dinamikus, illetve sztatikus modell alkalmazása a környezeti terjedés adott formájának leírására.
  • Megkülönbözteti a környezeti terjedés azon folyamatait, melyek leírására elegendő az inaktív komponensek fizikai és kémiai sajátosságainak megállapítása azoktól, amelyeknél feltétlenül szükséges a radioaktív sajátosságok ismerete.
  • Átfogó ismeretekkel rendelkezik a környezeti terjedés adott formájában résztvevő közeg (levegő, felszíni- illetve kötött víz) saját mozgásának és a radioaktív anyagok terjedésének összekapcsolódásáról.
  • Alapvető ismeretekkel rendelkezik a terjedésszámítás eredményeinek bizonytalanságát okozó tényezőkről, valamint az érzékenységvizsgálati módszerek alkalmazhatóságáról.
Képesség kompetenciák:
  • Kiválasztja a radioaktív anyagok környezeti terjedésének meghatározására alkalmas vizsgálatok célszerű módszereit.
  • Meghatározza a radioaktív anyagok környezeti terjedését befolyásoló gyakorlati szempontokat.
  • Kiszámítja a radioaktív anyagok környezeti terjedését jellemző adatokat a sugárterhelés minimálása érdekében.
  • Javaslatot tesz a megfelelő környzeti  terjedéssszámító algoritmus, illetve program kiválasztására.
  • Értelmezi a radioaktív anyagok környezeti terjedéséhez kapcsolódó biztonsági kritériumokat.
  • Azonosítja az egyes terjedési folyamatok közötti analógiákat és lényegi különbségeket.
  • Kiválasztja azokat az egyszerűen megvalósítható számítási eljárásokat, amelyekkel gyorsan ellenőrizhető egy összetett terjedési modellel kapott főbb eredmények realitása.
  • Értékeli a sztatikus és a dinamikuis modellek alkalmazásának előnyeit és hátrányait.
  • Értékeli a sztatikus és a dinamikuis modellek alkalmazásának előnyeit és hátrányait.
  • Különbséget tesz az egyes terjedésszámító programokkal végrehajtható érzékenység-vizsgálatok között.
  • Rangsorolja a felszabadítási szintek meghatározásában és újraértékelésében alkalmazható terjedésszámítási algoritmusokat és programokat.
Attitűd kompetenciák:
  • Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan ellenőrzi.
  • Folyamatos ismeretszerzéssel, a szakmai irodalom követésével bővíti a radiaoktív anyagok környezeti terjedésére vonatkozó tudását.
  • Nyitott a számítógépes modellek és az ezeket megvalósító programok használatára.
  • Törekszik a problémamegoldáshoz szükséges elméleti és gyakorlati eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára.
  • Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.

Önállósság és felelősség kompetenciák:

  • Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  • Elfogadja a megalapozott szakmai és egyéb kritikai észrevételeket.
  • A számítási gyakorlatok során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
  • Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapozott döntést hoz.
  • Felelősséget érez a biztonságos, környezetbarát technológiák alkalmazása, ezáltal a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
 

 

 

12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
Két évközi írásbeli teljesítménymérés. Az ezekből, valamint a gyakorlati munkáról közösen készített beszámolóra kapott érdemjegyből (50 - 50 %-os súllyal véve figyelembe ezeket) megajánlott vizsgajegyet kapnak a hallgatók. vizsga-
időszakban
Írásbeli vizsga
13. Pótlási lehetőségek
A részteljesítmény értékelés egy alkalommal javítható, illetve ismételhető (ide értve a késedelmes benyújtást is) a pótlási időszak végéig. Az el nem végzett laborgyakorlatok a pótlási időszakban kötelezően elvégzendők.
14. Konzultációs lehetőségek
Órák után vagy előzetesen egyeztetett időpontban.
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Környezetmérnöki Tudástár 14. kötet "Sugárvédelem" szerk. Somlai János Pannon Egyetem, Veszprém 2004. ISBN
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
56
16.2 Félévközi felkészülés órákra
7
16.3 Felkészülés zárthelyire
25
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
30
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
2
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
120
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
120
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Zagyvai Péter
Egyetemi docens
Nukleáris Technikai Intézet
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Czifrus Szabolcs