Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Az emlékezeti zavarok neuropszichológiája
2. A tárgy angol címe Neuropsychology of Memory Disorders
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 2 + 0 + 0 f Kredit 3
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1 BMETEMN21 Neuropszichológia
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Demeter Gyula beosztása adjunktus
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2019.05.06. Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2019.05.10.
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
amnéziák osztályozása, fontosabb emlékezeti zavarok, etiológia, idegrendszeri struktúrák-hálózatok, emlékezeti modellek
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
GTK Pszichológia MA szak Kognitív pszichológia specializáció kötelezően választható tárgya
11. A tárgy részletes tematikája

A tantárgy célja, hogy bemutassa a legfontosabb emlékezeti zavarok klinikai tüneteit, gyakoriságát, a perdiszponáló faktorokat, a háttérben meghúzódó patofiziológiai mechanizmusokat, érintett idegrendszeri struktúrákat-hálózatokat, a várható prognózist és terápiás lehetőségeket. Egyaránt betekintést nyújt a pszichogén és organikus amnéziák világába, fokozott figyelmet szentelve a kurrens kutatásoknak és elméleteknek. Kiemelt jelentőséget tulajdonít a demenciák problémakörének és igyekszik megismertetni a hallgatókat a főbb differenciáldiagnosztikai szempontokkal és emlékezetvizsgálati eljárásokkal is. A különböző emlékezeti zavarok illusztrációja, megbeszélése esetprezentációkkal is kiegészül.

The aim of the course is to present the most important memory disorders clinical symptoms, frequency, predisposing factors, underlying pathophysiological mechanisms, affected nerve structures and networks, prognosis and therapeutic options. It also provides insight into the world of psychogenic and organic amnesia, paying special attention to current research and theories. It assigns great importance to the problem of dementias and seeks to familiarize students with the main aspects of differential diagnosis and memory assessment procedures. The illustration and discussion of various memory disorders are completed with case presentations.

12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
zh; esetprezentációk, cikkprezentációk vizsga-
időszakban
13. Pótlási lehetőségek
A TVSZ-nek megfelelően.
14. Konzultációs lehetőségek
Az oktatóval egyeztetve
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
A.C. Papanicolaou: The amnesias: a clinical textbook of memory disorders. Oxford University Press 2005
A.D. Baddeley, M. Kopelman, B.A. Wilson (Eds.): The essential handbook of memory disorders for clinicians John Wiley & Sons 2004.
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
14
16.3 Felkészülés zárthelyire
30
16.4 Zárthelyik megírása
4
16.5 Házi feladat elkészítése
14
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
90
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
90
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Demeter Gyula
adjunktus
Kognitív Tudományi Tanszék
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Babarczy Anna