Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
Tantárgy kód | BMETE80SR57 |
Tantárgy azonosító adatok levelező képzéshez | |||||||||
1. | A tárgy címe | Reaktorfizikai számítások | |||||||
2. | A tárgy angol címe | Reactor Physics Calculations |
3. | Félévi óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 12 | + | 0 | + | 12 | v | Kredit | 4 |
4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
4.1 | |||||||||
4.2 | |||||||||
4.3 | |||||||||
5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
6. | A tantárgy felelős tanszéke | Nukleáris Technikai Intézet | |||||||
7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Szieberth Máté | beosztása | egyetemi docens |
Akkreditációs adatok | ||||
8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2020.04.29. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2022.02.10. |
Tematika | |||||||||
9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
TTK Reaktortechnika szakmérnök/szakember szakirányú továbbképzés kötelező tárgya 2020-tól |
|||||||||
11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
Kevéscsoport diffúzióelmélet végesdifferencia közelítésben, 1D geometriák, R-Z és R-Θ geometria, pálcakódok, peremfeltételek. Végesdifferencia-egyenletek pontossága, külső és belső iteráció.
Sokcsoportmódszerek, rezonancia-önárnyékolás és korrekciója, cellahomogenizáció, csoportállandók előállítása. Reaktorfizikai problémák számítási sémája, kódrendszerek.
PL egyenleket általánosan, sorfejtés gömbfüggvények szerint, PL egyenletek 1D-ban, transzverzális áram.
SN közelítés, Gauss-kvadratúrák, szegmensek választása, kapcsolat a PL közelítéssel.
Célkitűzések: A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókat az atomerőművek tervezésénél, biztonságuk elemzésénél és üzemeltetésüknél alkalmazott korszerű determinisztikus reaktorfizikai számítási módszerekkel. Ennek érdekében az előadássorozat áttekinti a neutrontranszport leírására alkalmazott numerikus modelleket. A számítógépes laboratóriumi gyakorlaton egy általánosan használt reaktorfizikai kódrendszerrel ismerkednek meg a hallgatók, az értékelés részét képező házifeladatban pedig ennek használatán túl egy egyszerű numerikus modellt kell leprogramozniuk.
A tantárgy sikeres teljesítésével elsajátítható kompetenciák:
T: TUDÁS
1. Ismeri a neutrontranszport leírásának elméleti modelljét.
2. Ismeri a reaktorfizikai számításokhoz szükséges nukleáris adatok hozzáférhetőségeit, formátumát, felhasználásukat.
3. Tisztában van a szögüggő fluxus leírására alkalmazott különböző közelítésekkel, azok korlátaival.
4. Átlátja a neutronlassulási folyamat modellezésének kihívásait, az alkalmazott energiacsoport-szerkezet hatását az eredményre.
5. Ismeri a térbeli diszkretizáció legfontosabb sémáti, azok előnyeit és hátrányait.
6. Tisztában van a reaktorfizikai számítások gépidőigényével, és annak az eredmény pontosságával való összefüggésével.
7. Átlátja a reaktorfizikai számítások teljes folyamatát a nukleáris adatok feldolgozásától a végeredményig.
8. Tájékozott a reaktorfizikai számításokra alkalmazott kódrendszerekkel kapcsolatban.
9. Ismeri az ipari gyakorlatban alkalmazott reaktorfizikai számítási módszereket.
K: KÉPESSÉG
1. Leírja egy reaktorfizika probléma matematikai modelljét.
2. Azonosítja egy reaktorfizika probléma megoldásához szük-séges nukleáris adatokat és forrásukat.
3. Különbséget tesz a reaktorfizkai számításokban alkalmazha-tó transzportközelítések közt.
4. Meghatározza egy reaktorfizikai probléma kívánt pontossá-gú megoldásához szükséges energiacsoport-szerkezetet.
5. Kiválasztja a problémának megfelelő térbeli diszkretizációs sémát.
6. Meghatározza egy probléma megoldásához szükséges nu-merikus modell felbontását és időigényét.
7. Azonosítja a reaktorfizikai számítás lépéseit, az azokhoz szükéges kódokat és adatokat.
8. Értékeli a rendelkezésre álló reaktorfizikai kódrendszereket az alkalmazott közelítések és felhasználási lehetőségeik sze-rint.
9. Képes belátni a reaktorfizikai számítási módszerek pontos-ságának az ipari gyakorlatban betöltött szerepét.
A: ATTITŰD
1. Munkáját, eredményeit és következtetéseit folyamatosan el-lenőrzi.
2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti az reaktorfizikai számí-tásokkal kapcsolatos tudását.
3. Nyitott az alkalmazott számítógépi programok pontos mű-ködésének megismerésére.
4. Törekszik a reaktorfizikai számításokhoz szükséges eszköz-rendszer megismerésére és rutinszerű használatára.
5. Fejleszti a pontos és hibamentes feladatmegoldást, a mérnöki precizitást és szabatosságot szolgáló képességeit.
Ö: ÖNÁLLÓSÁG ÉS FELELŐSSÉG
1. Ismeretei birtokában, elemzései alapján felelős, megalapo-zott döntést hoz.
2. Felméri a reaktorfizikai számítások jelentőségét a nukleáris biztonság területén és ennek a feleősségnek a tudatában vég-zi feladatait.
3. Felelősséget érez az energetika, az energiagazdálkodás prob-lémái, valamint a fenntartható környezethasználat, továbbá a jelen és a jövő nemzedékei iránt.
|
|||||||||
12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
szorgalmi időszakban |
Aláírás feltétele az előadások 70%-án való részvétel. | vizsga- időszakban |
Vizsga | ||||||
13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
TVSZ szerint |
|||||||||
14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Oktatóval egyeztetett időpontban |
|||||||||
15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Szatmáry Zoltán: Bevezetés a reaktorfizikába, Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 9630577348, 2000 |
|||||||||
Szatmáry Zoltán: Reaktorfizikai számítások, egyetemi jegyzet, Bu-dapest, 2012 |
|||||||||
16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
16.1 | Kontakt óra | 24 |
|||||||
16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 24 |
|||||||
16.3 | Felkészülés zárthelyire | 0 |
|||||||
16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
16.5 | Házi feladat elkészítése | 24 |
|||||||
16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
16.8 | Vizsgafelkészülés | 48 |
|||||||
16.9 | Összesen | 120 |
|||||||
17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 120 |
A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Szieberth Máté |
egyetemi docens |
Nukleáris Technikai Intézet |
|||||||
A tanszékvezető | |||||||||
19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Czifrus Szabolcs |