Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Neurobiológia 3 – Magasabb rendű kognitív folyamatok
2. A tárgy angol címe Neurobiology 3 – Higher Cognitive Functions
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 2 + 0 + 0 f Kredit 3
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1 BMETE47MN27 Neurobiológia 2
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Kéri Szabolcs beosztása egyetemi tanár
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2020.08.28. Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2020.09.02.
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Alapvető neurobiológiai és kognitív pszichológiai előismeretek a pszichológia alapképzésről.
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
GTK Pszichológia mesterszak, Kognitív pszichológia specializáció kötelezően választható tárgya a 3. félévben
11. A tárgy részletes tematikája

1. A mentális funkciók koncepciója.
2. Az asszociációs agykéreg szerkezete: Brodmann, neocortex, columna.
3. A Mesulam-Fuster modell, funkcionális térképek, „kognit”, időbeli integráció (oszcilláció, szinkronizáció).
4. A neocortex kapcsolata a limbikus rendszerrel: Broca, kiterjesztett limbikus rendszer, Papez-gyűrű + amygdala-OFC/cingulum rendszer.
5. A neocortex kapcsolata a basalis ganglionokkal, a frontalis cortex alrégiói, striatalis körök topológiája, kapcsolat a limbikus rendszerrel, a Gruber-MacDonald modell (S-R-C-O).
6. A kognitív folyamatok sejtszintű alapjai (szelektivitás, asszociativitás, fenntartott aktivitás, jutalompredikció, stb.).
7. A „connectome” fogalma, kiterjed kapcsolódási hálózatok típusai, szerepük.
8. A Bayes-féle modell, a Friston-féle „szabadenergia” elmélet.
9. A Posner-féle háromkomponensű modell: vigilitás, orientáció, executiv.
10. A frontoparietalis rendszer, a thalamus és a colliculus superior szerepe. Ventralis bottom-up, dorsalis top-down és cingulo-opercularis rendszer. Neglect.
11. A súlyozott versengési modell (Desimone). A frontális szemmozgató area (frontal eye field [FEF]) és az intraparietalis sulcus szerepe. Keresés vs. detekció.
12. Figyelem és időbeli integráció, EEG alfa-gamma interakciók szerepe.
13. A súlyozott versengési modell sejtszintű alapjai, preferált és nem preferált ingerek kölcsönhatása a receptív mezőben, ezek figyelmi súlyozása.
14. A FEF mikrostimulációja, a dopamin szerepe a figyelmi modulációban és a döntéshozatalban.
15. Az intraparietalis sulcus alrégiói, figyelem és test- referencia, „affordanciák” az anterior régióban, kölcsönhatás a praemotoros cortex kanonikus sejtjeivel.
16. Figyelem és Gestalt-szerveződés, vonásintegráció (Treisman) pop-out és „object file”, spatialis filterek figyelmi modulációja. Ultragyors figyelmi moduláció (<100 ms). Figyelem és tárgyszegmentáció.
17. Az MTL (medialis temporalis lebeny) és a PFC kapcsolata: a fornix, a PFC alrégióinak kapcsolata.

12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
1 db esszé egyénileg kiválasztott témából (min. 3000 szó,20 eredeti hivatkozás) vizsga-
időszakban
Szóbeli vizsga
13. Pótlási lehetőségek
A TVSZ-nek megfelelően.
14. Konzultációs lehetőségek
Fogadóórán, e-mailen
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Kandel ER et al. Principles of Neural Science. 5th ed., McGraw-Hill, 2013.
Squire LR et al. Fundamental Neuroscience. 4th ed., Elsevier, 2013.
A „Trends in Cognitive Sciences” folyóirat utolsó 5 évfolyamának számai
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
28
16.3 Felkészülés zárthelyire
0
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
14
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
0
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
20
16.9 Összesen
90
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
90
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Kéri Szabolcs
egyetemi tanár
Kognitív Tudományi Tanszék
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Babarczy Anna