Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Összehangoldódás az együttes cselekvésben és a szemtől szembeni kommunikációban
2. A tárgy angol címe Mutual Alignment in Joint Action and Face-to-Face Communication
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 0 + 2 + 0 f Kredit 3
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Háden Gábor beosztása tudományos munkatárs
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2021.07.15 Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2021.07.16
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kognitív idegtudomány, Kognitív pszichológia, Neuropszichológia
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
TTK Pszichológia Doktori Iskola tárgya
11. A tárgy részletes tematikája

A tantárgy célja, hogy betekintést adjon a közös cselekvést végzők és a beszélgető partnerek közötti összehangolódás viselkedéses és idegrendszeri jelenségeinek kutatásába és kurrens elméleteibe. Az elméleti alapok (pl., Hohwy, 2007; Pickering & Garrod, 2013) áttekintése után sorra vesszük az elmúlt években igazolt szinkronizációs jelenségeket, elsőként a közös cselekvés, majd a két ember között zajló kommunikáció területén, külön hangsúlyt fektetve a viselkedés bejóslásának (ezen belül többek között a prediktív kódolás) lehetséges szerepére a szereplők közötti összehangolódás irányításában, hatékonyabbá tételében. A kurzus során betekintést nyújtunk a kétszemélyes idegtudomány (2-person neuroscience) modern irányzatának módszereibe és eredményeibe. A cél, hogy a hallgatók integrált alaptudást kapjanak az összehangolódási vizsgálatok eredményeiről, és ezeket kritikai módon össze tudják kapcsolni az alap kognitív pszichológiai és pszicholingvisztikai ismereteikkel.

The course includes current topics on the behavioral and neural backgrounds of joint action and face-to-face communication. First, we summarize the theoretical background of these topics (e.g., Hohwy, 2007; Pickering & Garrod, 2013). Then we overview the most important synchronization effects, including joint action and face-to-face communication with an emphasis on the possible role of prediction (such as predictive coding) on effectiveness. Additionally, we summarize the methodology and the core results of 2-person neuroscience. The main goal of the course is to establish integrated knowledge in this research topic and to relate these findings to the main results of cognitive psychology and psycholinguistics.

 

12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
A tantárgy tematikájában szereplő cikkek feldolgozása, egyik témához kapcsolódóan kutatási terv, vagy szakirodalmi összefoglaló elkészítése vizsga-
időszakban
13. Pótlási lehetőségek
A TVSZ-nek megfelelően.
14. Konzultációs lehetőségek
Fogadóórán, e­mailen
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Hohwy, J., 2007. Functional integration and the mind. Synthese 159, 315–328.
Garrod, S., & Pickering, M. J. (2009). Joint action, interactive alignment, and dialog. Topics in Cognitive Science, 1(2), 292-304.
Fujiwara, K., & Daibo, I. (2016). Evaluating interpersonal synchrony: Wavelet transform toward an unstructured conversation. Front. in psych., 7
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
48
16.3 Felkészülés zárthelyire
0
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
0
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
14
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
90
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
90
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Winkler István
tudományos tanácsadó
Természettudományi Kutatóközpont
Dr. Háden Gábor
tudományos munkatárs
Természettudományi Kutatóközpont
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Babarczy Anna