Tantárgy azonosító adatok
1. A tárgy címe Humán kognició vizsgálata agyi hálózatelemzéssel
2. A tárgy angol címe Understanding Human Cognition with Brain Network Analysis
3. Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa 0 + 2 + 0 f Kredit 3
4. Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend
vagy Tantárgy kód 1 Rövid cím 1 Tantárgy kód 2 Rövid cím 2 Tantárgy kód 3 Rövid cím 3
4.1
4.2
4.3
5. Kizáró tantárgyak
6. A tantárgy felelős tanszéke Kognitív Tudományi Tanszék
7. A tantárgy felelős oktatója Dr. Tóth Brigitta beosztása Tudományos munkatárs
Akkreditációs adatok
8. Akkreditációra benyújtás időpontja 2022.08.25. Akkreditációs bizottság döntési időpontja 2022.08.26.
Tematika
9. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít
Kognitív idegtudomány, Kognitív pszichológia, Neuropszichológia
10. A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható)
TTK Pszichológia Doktori Iskola tárgya
11. A tárgy részletes tematikája

A tantárgy célja, hogy betekintést adjon a közös cselekvést végzők és a beszélgető partnerek közötti összehangolódás viselkedéses és idegrendszeri jelenségeinek kutatásába és kurrens elméleteibe. Az elméleti alapok (pl., Hohwy, 2007; Pickering & Garrod, 2013) áttekintése után sorra vesszük az elmúlt években igazolt szinkronizációs jelenségeket, elsőként a közös cselekvés, majd a két ember között zajló kommunikáció területén, külön hangsúlyt fektetve a viselkedés bejóslásának (ezen belül többek között a prediktív kódolás) lehetséges szerepére a szereplők közötti összehangolódás irányításában, hatékonyabbá tételében. A kurzus során betekintést nyújtunk a kétszemélyes idegtudomány (2-person neuroscience) modern irányzatának módszereibe és eredményeibe. A cél, hogy a hallgatók integrált alaptudást kapjanak az összehangolódási vizsgálatok eredményeiről, és ezeket kritikai módon össze tudják kapcsolni az alap kognitív pszichológiai és pszicholingvisztikai ismereteikkel.

12. Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja
szorgalmi
időszakban
A tantárgy tematikájában szereplő cikkek feldolgozása, egyik témához kapcsolódóan kutatási terv, vagy szakirodalmi összefoglaló elkészítése. vizsga-
időszakban
13. Pótlási lehetőségek
A TVSZ szerint
14. Konzultációs lehetőségek
Fogadóórán, e-mailen
15. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
Sporns, O. (2016). Networks of the Brain. MIT press
Alavash, M., Tune, S., & Obleser, J. (2019). Modular reconfiguration of an auditory control brain network supports adapt
Bullmore, E., & Sporns, O. (2009). Complex brain networks: graph theoretical analysis of structural and functional
Akarca, D., Vértes, P. E., Bullmore, E. T., & Astle, D. E. (2021). A generative network model of neurodevelopmental diversity in structural brain organization. Nature communications, 12(1), 1-18.
16. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva)
16.1 Kontakt óra
28
16.2 Félévközi felkészülés órákra
48
16.3 Felkészülés zárthelyire
0
16.4 Zárthelyik megírása
0
16.5 Házi feladat elkészítése
0
16.6 Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló)
14
16.7 Egyéb elfoglaltság
0
16.8 Vizsgafelkészülés
0
16.9 Összesen
90
17. Ellenőrző adat Kredit * 30
90
A tárgy tematikáját kidolgozta
18. Név beosztás Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.)
Dr. Tóth Brigitta
Tudományos munkatárs
Természettudományi Kutatóközpont
Dr. Háden Gábor
Tudományos munkatárs
Természettudományi Kutatóközpont
Dr. Boncz Ádám
Tudományos munkatárs
Természettudományi Kutatóközpont
A tanszékvezető
19. Neve aláírása
Dr. Babarczy Anna