Természettudományi Kar |
Tantárgy Adatlap |
| Tantárgy kód | BMETE919215 |
| Tantárgy azonosító adatok | |||||||||
| 1. | A tárgy címe | A matematika matematikája | |||||||
| 2. | A tárgy angol címe | Mathematics of mathematics | |||||||
| 3. | Heti óraszámok (ea + gy + lab) és a félévvégi követelmény típusa | 2 | + | 0 | + | 0 | f | Kredit | 2 |
| 4. | Ajánlott/kötelező előtanulmányi rend | ||||||||
| vagy | Tantárgy kód 1 | Rövid cím 1 | Tantárgy kód 2 | Rövid cím 2 | Tantárgy kód 3 | Rövid cím 3 | |||
| 4.1 | |||||||||
| 4.2 | |||||||||
| 4.3 | |||||||||
| 5. | Kizáró tantárgyak | ||||||||
BMETE90MX42 Felsőbb matematika informatikusoknak C |
|||||||||
| 6. | A tantárgy felelős tanszéke | Algebra Tanszék | |||||||
| 7. | A tantárgy felelős oktatója | Dr. Ferenczi Miklós | beosztása | egyetemi docens | |||||
| Akkreditációs adatok | ||||
| 8. | Akkreditációra benyújtás időpontja | 2009.09.24. | Akkreditációs bizottság döntési időpontja | 2009.11.30. |
| Tematika | |||||||||
| 9. | A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít | ||||||||
| 10. | A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában (szak, kötelező, kötelezően választható, szabadon választható) | ||||||||
Szabadon választható tárgy villamosmérnök és informatikus BSc és MSc hallgatóknak |
|||||||||
| 11. | A tárgy részletes tematikája | ||||||||
A matematika megalapozásáról, kereteiről és ezek matematikájáról: halmazelmélet és matematikai logika. Metamatematika.
A matematikában minden visszavezethető a halmazelméletre, az pedig a bizonyításelméletre. A matematika kétféle felépítéséről, a bizonyításelméletiről és a szemantikairól (modellelméletiről). A formális nyelv szerepe. A valóság közvetlen matematikai modellje: a szemantika (a halmazelméleti modell). A modern bizonyításelméletről, a gépi bizonyításról, a logikai programozásról. Az algoritmus fogalma. Az eldönthetőség matematikai fogalma.
A matematikai logika szerepének változása: a filozófiától az alkalmazott matematikáig. Az axiomatikus módszer nélkülözhetetlen, példák. Az
axiomatikus módszer korlátairól. Néhány tudomány-filozófiai elv megjelenése matematikai tételként: megismerhetőség, ellentmondástalanság. Gödel inkomplettségi tételei. Irányzatok a matematikában: platonizmus, formalizmus, konstruktivizmus (az utóbbi terjedése).
A sztochasztikus gondolkodás térnyerése. A sztochasztika, mint valószínűségi logika. Bonyolultság, nevezetes bonyolultság i osztályok, a bonyolultság és a véletlen kapcsolata. Az infinitezimális fogalmának feltámadása a matematikában, nem-standard matematika. Standard és nem- standard modellek a tudományban. Nem-klasszikus logikák. |
|||||||||
| 12. | Követelmények, az osztályzat (aláírás) kialakításának módja | ||||||||
| szorgalmi időszakban |
1 zárthelyi | vizsga- időszakban |
|||||||
| 13. | Pótlási lehetőségek | ||||||||
A TVSz előírásai szerint. |
|||||||||
| 14. | Konzultációs lehetőségek | ||||||||
Igény szerint |
|||||||||
| 15. | Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom | ||||||||
Ferenczi Miklós: Matematikai logika, Műszaki Kiadó, 2002 |
|||||||||
Davis, P.J., Hersch, R., A matematika élménye, Műszaki Kiadó |
|||||||||
| 16. | A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka mennyisége órákban (a teljes szemeszterre számítva) | ||||||||
| 16.1 | Kontakt óra | 28 |
|||||||
| 16.2 | Félévközi felkészülés órákra | 0 |
|||||||
| 16.3 | Felkészülés zárthelyire | 16 |
|||||||
| 16.4 | Zárthelyik megírása | 0 |
|||||||
| 16.5 | Házi feladat elkészítése | 16 |
|||||||
| 16.6 | Kijelölt írásos tananyag elsajátítása (beszámoló) | 0 |
|||||||
| 16.7 | Egyéb elfoglaltság | 0 |
|||||||
| 16.8 | Vizsgafelkészülés | 0 |
|||||||
| 16.9 | Összesen | 60 |
|||||||
| 17. | Ellenőrző adat | Kredit * 30 | 60 |
||||||
| A tárgy tematikáját kidolgozta | |||||||||
| 18. | Név | beosztás | Munkahely (tanszék, kutatóintézet, stb.) | ||||||
Dr. Ferenczi Miklós |
egyetemi docens |
Algebra Tanszék |
|||||||
Dr. Serény György |
egyetemi docens |
Algebra Tanszék |
|||||||
| A tanszékvezető | |||||||||
| 19. | Neve | aláírása | |||||||
Dr. Rónyai Lajos |
|||||||||