A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
Kognitív idegtudomány, Kognitív pszichológia, Neuropszichológia
A tantárgy szerepe a képzés céljának megvalósításában:
TTK Pszichológia Doktori Iskola tárgya
A tantárgy részletes tematikája magyarul és angolul:
A tantárgy célja, hogy betekintést adjon a közös cselekvést végzők és a beszélgető partnerek közötti összehangolódás viselkedéses és idegrendszeri jelenségeinek kutatásába és kurrens elméleteibe. Az elméleti alapok (pl., Hohwy, 2007; Pickering & Garrod, 2013) áttekintése után sorra vesszük az elmúlt években igazolt szinkronizációs jelenségeket, elsőként a közös cselekvés, majd a két ember között zajló kommunikáció területén, külön hangsúlyt fektetve a viselkedés bejóslásának (ezen belül többek között a prediktív kódolás) lehetséges szerepére a szereplők közötti összehangolódás irányításában, hatékonyabbá tételében. A kurzus során betekintést nyújtunk a kétszemélyes idegtudomány (2-person neuroscience) modern irányzatának módszereibe és eredményeibe. A cél, hogy a hallgatók integrált alaptudást kapjanak az összehangolódási vizsgálatok eredményeiről, és ezeket kritikai módon össze tudják kapcsolni az alap kognitív pszichológiai és pszicholingvisztikai ismereteikkel.
The course includes current topics on the behavioral and neural backgrounds of joint action and face-to-face communication. First, we summarize the theoretical background of these topics (e.g., Hohwy, 2007; Pickering & Garrod, 2013). Then we overview the most important synchronization effects, including joint action and face-to-face communication with an emphasis on the possible role of prediction (such as predictive coding) on effectiveness. Additionally, we summarize the methodology and the core results of 2-person neuroscience. The main goal of the course is to establish integrated knowledge in this research topic and to relate these findings to the main results of cognitive psychology and psycholinguistics.
Követelmények szorgalmi időszakban:
A tantárgy tematikájában szereplő cikkek feldolgozása, egyik témához kapcsolódóan kutatási terv, vagy szakirodalmi összefoglaló elkészítése
Konzultációs lehetőségek:
Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom:
Hohwy, J., 2007. Functional integration and the mind. Synthese 159, 315–328.
Garrod, S., & Pickering, M. J. (2009). Joint action, interactive alignment, and dialog. Topics in Cognitive Science, 1(2), 292-304.
Fujiwara, K., & Daibo, I. (2016). Evaluating interpersonal synchrony: Wavelet transform toward an unstructured conversation. Front. in psych., 7